Meny

Fikk mentor med anbudsekspertise

Gründerselskapet Kaukus var i full fart da koronakrisen traff i mars. Plutselig ble alt snudd på hodet. Da søkte de mentor gjennom Innovasjon Norge.

– Vi hadde alt klart før koronakrisen traff. Vi skulle hente penger, søke IN om midler, selge mer og ansette. Så ble det mars, og hele markedssituasjonen ble endret, forteller Karianne Berg, daglig leder og CTO i Kaukus.

Søkte mentor med anbudskompetanse

Kaukus er et skreddersydd digitalt verktøy for politisk møteadministrasjon.

Berg forteller om hvordan kommunene på grunn av koronakrisen tok timilssteg i digital kompetanse og modenhetsnivå, samtidig som konkurrentene også våknet.

– Plutselig avviste kommunene oss fordi de skulle sette ut hele prosessen på anbud; så langt hadde vi solgt inn produktene under anbudsgrensen. Vi kunne ikke nok om offentlige anbud, og konkurrentene var erfarne. Vi innså at anbudsekspertise ble avgjørende. Da søkte vi mentor gjennom Innovasjon Norge.

Hvem kan søke?

– Søknadsprosessen var en positiv overraskelse! Søknaden var enkel og rask å fylle ut, uten noe «frem og tilbake» før den raskt ble innvilget. Vi fikk inntrykk av at noen la seg skikkelig i selen for å finne den perfekte mentoren for oss, sier Berg.

For å få tildelt en krisementor må selskapet ditt være i Innovasjon Norge sin målgruppe, det du driver med må ha innovasjonshøyde og du må forklare hvordan selskapet er rammet av koronakrisen. Søknadsskjemaet er svært enkelt og tar kun 5-10 minutter å fylle ut. Behandlingstiden er rask og mentor blir vanligvis koblet på i løpet av noen dager. Søknadsfristen for å søke krisementor er mandag 21.12.

Innovasjon Norge har også sin vanlige mentorordning for gründer som er på 30 timer og fortsetter som normalt i 2021.

Hva har mentoren betydd for selskapet?

– Mentoren vår Harald Alfsen har vært svært verdifull for oss. Det er en jungel av lovverk og praksiser, som er utfordrende for en liten gründerbedrift å sette seg inn i. Han har mye erfaring med offentlige anbud, og jobber med det til daglig. Han ga oss verdifulle råd og god veiledning.

Harald Alfsen er partner og jurist i Inventura, og har selv gründererfaring fra konsulentselskapets oppstart for 20 år siden.

–  Jeg vet at gründere trenger all hjelp de kan få. Når noen ønsket en mentor med dybdekunnskap om offentlige anskaffelser, var det derfor naturlig å melde meg til tjeneste.

Karianne Berg avslutter takknemlig:

– Med Alfsens hjelp har vi kommet til finalen i ett anbud, der avgjørelsen ennå ikke er tatt, og spart vanvittig mye tid. Vi er glade for at mentorordningen finnes!