Gründerreisen er krevende. Hvorvidt du lykkes handler i stor grad om hardt arbeid toppet med litt flaks. Hva kan du påvirke selv? Vi har spurt to gründere og to investorer om hvilke faktorer de mener er nødvendige for å lykkes, og ikke minst hvilke fallgruver du skal passe deg for.
Publisert: 23.09.2021
Roger Holthe Olsen – tidligere medgründer av Dyrekassen AS og nå CEO i investeringsselskapeet Rocket Venture
Foto: Helge Skodvin
5 viktige faktorer for å lykkes:
Teamet Det hjelper ikke å ha verdens beste idé hvis ikke teamet er på plass. Har du ikke alle egenskapene selv, må du alliere deg med noen som har det. Et riktig team kan få en middelmådig idé til å bli strålende, og et dårlig team kan ødelegge verdens beste idé. Husk også at teamet ikke bare er kollegaer og medgründere, men også investorer, styremedlemmer, advisory board, familie og venner.
Ha en idé som er god nok til at du kommer i gang Du må «selge» og ikke bare drive med produktutvikling. Jo raskere du får testet produktet/tjenesten din direkte mot et reelt problem for kundene, jo fortere får du feedback på om løsningen din har livets rett. Lanser derfor hurtig og benytt innsamlede data og ekte innsikt til å justere kursen underveis. Vinnerne i dagens marked er ekstremt kundefokusert og lidenskapelig opptatt av å lage en best mulig kundeopplevelse til enhver tid.
Du må ha en stayerevne Du må tåle motgang og du må like at det går opp og ned, og at du gjerne må gjøre ting ti ganger. Det blir en frem og tilbake reise hvor det å bygge selskap går i et sikksakk mønster. Den ene dagen går alt bra, den neste står du til halsen i utfordringer. Du må forstå at det er helt normalt, og du må lære deg å leve med det og sette pris på læringen det gir.
Omstillingsevne og løsningsorientert Å starte et selskap handler om å ikke gi opp, selv om det tilsynelatende ser håpløst ut. Alle starter med en plan, men det blir alltid bare en versjon av den planen man har laget. Aksepter dette og lær å omstille deg raskt.
«Yes we can attitude» Hvis du lar utfordringer og andres meninger gå for mye inn på deg personlig og mentalt, kan du fort bli utslitt, usikker og vegre deg for å ta beslutninger. Å bygge selskap innebærer lange oppoverbakker og dype daler og det innebærer å gjøre en haug med feil underveis. Du må se på dette som nødvendig og viktig læring, du må ha en attitude som gjør at du har tro på deg selv, og du må våge å bevege deg raskt fremover i ukjent terreng. Du vil aldri få en fasit på hva som er rett og galt, og du må likevel tørre å ta beslutninger og vise vei i høyt tempo. Det betyr også at du må tørre å gi andre tillit og ansvar så raskt som mulig og lære deg å stole på de rundt deg. Til slutt må du tåle svingninger. Den neste torpedoen er alltid på vei mot deg og selskapet ditt, du vet bare ikke hvor stor den er eller hvor hardt den treffer.
Teamet er de du har i ringhjørnet ditt. Alt fra hvem du tar inn som investorer og i styret, til hvem du kan ringe når det blåser så mye på dekk at du ikke klarer å holde deg fast. Har du de riktige folkene rundt deg, tar du bedre beslutninger, tenker klarere og har et bedre perspektiv på situasjonen.
Roger Holthe Olsen
De største fallgruvene:
Lansere for sent Test løsningen tidlig mot kunder i markedet. Lanserer du ikke hurtig nok til at du er litt flau over første versjon, har du lansert for sent. Det er viktig å finne en balanse mellom å mene noe personlig om hvorvidt du har en god nok løsning eller ikke, og få testet den på et ekte kundebehov og la kundene vise vei.
Lage en plan og tro den forblir sånn En klassisk fallgruve er at du ikke omstiller deg raskt nok. Planen må endres fortløpende, men du må samtidig ha nok tro på at du får testet den skikkelig før du justerer. Ting tar lenger tid enn du tror. Både magefølelse, intuisjon og data er viktig styringsparametere.
Å ikke forstå at det er bedre å eie litt mindre av noe som er kjekt å jobbe med, enn å være opptatt av å eie alt sammen Skal du bygge noe stort trenger du mange mennesker rundt deg, det er lurt å tenke at kaken kan deles litt på.
Å ikke putte inn nok timer Skal du jobbe som gründer kreves det mange timers arbeid. Mange har et «naivt» forhold til hvor mye det vil koste og hvor lang tid det faktisk tar. Flere gir seg for tidlig, i stedet for å ta «fighten» til man får ting til.
Marcus Olsen – Investor i Connect BAN
5 viktige faktorer for å lykkes:
Ideen må løse noe for et marked og være disruptiv for sitt segment Men, ikke glem at timingen er minst like viktig for å oppnå suksess.
Du må ha en skalerbar case For å bekle markedet må du ha lov til å tenke internasjonalt og stort.
Teamet Riktige «mannskap» med ulik kompetanse for selskapet. Det er viktig å ha med noen på teamet som kan dra tanken og ideen til virkelighet, og husk at det skal selges både nasjonalt og internasjonalt.
Økosystemet lokalt Sjansen for å lykkes er større hvis du har flere med på laget. Økosystemet lokalt består av kompetente fagfolk som ønsker deg og selskapet det beste, bruk det.
Man må forstå markedet og være fremsynt
"Feiler man på noen av disse, har man en tung reise. De som lykkes har ofte en unik gründerevne til å bruke motgang til å gi medgang. De gir aldri opp, har selvinnsikt og ansetter personer som styrker både gründer og selskapet. Men, timing kan feile seg om alt annet stemmer. Det finnes derfor ingen konkret oppskrift eller svar på suksess - det finnes noen fellesnevnere.
Marcus Andreas Olsen
De største fallgruvene:
Ikke dele informasjon Å sitte på en ide og ikke være villig til å dele informasjon.
Mangel på struktur Å ikke være strukturert nok, å drive selskap krever struktur i alle ledd!
Ord foran handling Snakke mye, gjøre lite.
Mangel på kapital Det er «fuel» for selskapet og det må jobbes med for å oppnås.
Det å ikke lytte Gode råd får man ved å lytte, å være villig til å lære samt videreutvikle seg selv.
Kathleen Meling – Gründer i LifePlanner AS
5 viktige faktorer for å lykkes:
Utholdenhet Ting går opp og ned, noen dager er bra og andre ikke. Det er viktig å ikke gi seg for lett selv om man møter motstand.
Knytte til seg dyktige folk I et oppstartsselskap skal man gjerne gjøre alt, og derfor er man avhengig av å knytte til seg folk som kan bidra på styrker du gjerne ikke har selv.
Skape entusiasme Reisen blir tøff uansett, og da er det viktig å ha med seg noen på laget som gjør det hyggelig underveis.
Timing kan ha alt å si! Det gjelder å ha litt teft for hva som er riktig timing – ikke for tidlig og ikke for sen.
Prioriteringer Det å bruke de begrensede ressursene man har på de riktige tingene.
"Det at noen lykkes, mens andre ikke, er en herlig blanding av stå-på-vilje, selgeregenskaper, gjennomføringskraft samt hell og lykke. Når de fem faktorene er på plass og man unngår fallgruvene, kombinert med litt flaks - så lykkes man!"
Kathleen Meling
De største fallgruvene:
Prioritere feil Ikke bruke ressursene riktig.
Feil partnere Å bygge selskap med folk som ikke har vært ute en vinternatt før. Det er viktig å være trygg på sine partnere og ikke minst ha tillit til resten av teamet.
Wenche Teigland – investor i Connect BAN
5 faktorer som er viktige for å lykkes:
Et godt team Spesielt 2-3 gründere som står godt sammen. Men, det viser seg at team ofte endrer seg i løpet av 2-3 år.
Bransjeerfaring Gründerteamet bør ha bransjeerfaring.
En unik løsning/forretningsmodell Løsningen må skille seg fra andre.
Gode rådgivere Knytte til seg gode rådgivere enten som advisory board, styremedlemmer eller mentor.
Timing is everything!
De største fallgruvene:
For tidlig – markedet er ikke modent
Mangel på kapital
Konflikter innad i teamet
Løsningen er ikke skalerbar
Mangel på gode allianser
Connectvest.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. / connectvest.no uses cookies.LukkNoLes mer