– Som gründer må du være tydelig på hva du skal få til og hvordan du skal få det til. Det er dette som legger grunnlaget for hvorfor vi som investorer skal ha troen på akkurat din idé, sier Marianne Sundsbø, tidligfaseinvestor og Connect BAN (Business Angel Network)-medlem.
Tydelighet og struktur
Sundsbø understreker også at tydelighet og oversikt over markedet er helt avgjørende:
-Først og fremst må du kunne forklare casen på en oversiktlig og enkel måte. Er casen rotete blir det vanskelig for oss som investorer å sette oss inn i problemet som skal løses. Vi må vite hva markedspotensialet er, samtidig må du som gründer kunne forklare hvordan du skal klare å ta dette markedet.
Tre viktige stikkord
Dag Skansen, tidligfaseinvestor og Connect BAN-medlem
Dag Skansen, rutinert tidligfaseinvestor og Connect BAN-medlem, trekker frem tre avgjørende stikkord som han alltid bruker i sine vurderinger:
- team
- skalerbarhet
- troverdighet
– Skal du fange interessen til investorer, må du kunne vise hva som er revolusjonerende med din idé og hva forretningskonseptet går ut på. I tillegg må du vise frem selve teknologien. Hva er så bra med akkurat din teknologi? Samtidig er pengeaspektet alltid viktig, sier Skansen, og legger til:
– Hvem er eiere i dag, hva skal investorkapitalen brukes til og hvor lenge varer kapitalen?
-Ikke gjort på to dager
Skansen poengterer også viktigheten av å planlegge nøye før du går ut og jakter investorkapital. En strategi på kapitalinnhenting er helt nødvendig og den er ikke lagt på to dager.
-Start i god tid, og velg ut de miljøene du har lyst til å hente penger i. Det blir en ekstremt vanskelig jobb om du skal pitche for absolutt alt og alle av investorer. Hvilken kapital er du ute etter? Ser du etter enkeltstående investorer eller et nettverk som Connect BAN? Dette er spørsmål du må stille deg selv.
Her er Skansen og Sundsbø helt samstemte. Som gründer må du være bevisst på hvem du kontakter om spesifikke ting. Du må være klar og tydelig på hvilken fase selskapet er i, samt hvilket industrielt område selskapet oppfattes å sortere under. Noen investorer ser etter definerte områder innen bærekraft, andre helse eller hardware.