Meny

Eduplaytion med rakettstart inn i nytt skoleår

Matematikkspillet Numetry er nylig lansert i fullversjon etter ett skoleår i beta. Det nye digitale læremiddelet til Connect BAN-selskapet Eduplaytion har fått en pangstart inn i det nye skoleåret.

I løpet av de første ukene etter lansering har flere store kommuner tatt verktøyet i bruk. Numetry har fått stor interesse i hele Norge, eksempelvis i Trondheim, Stavanger, Sogndal og Kristiansand.

130000 betabrukere

– Selskapet Eduplaytion er på mange måter arvtakeren til mitt første oppstartsselskap, Skoleflink, sier gründer Kristoffer Engebø. Han drev Skoleflink i to år, men så at selskapet ikke hadde det som skulle til for å gå heile veien.

Reisen til edtech-selskapet Eduplaytion begynte i 2018.

– Vi hadde veldig lyst til å lage et spill, men visste ikke helt hva vi trengte. Det første halvannet året gikk mest til undersøking og kartlegging av hva og hvordan vi skulle lage spillet, samt prototyping, som stadig ble forbedret underveis. Betaen kom for et år siden, før vi nå lanserte i august med de første betalende kundene, forteller Engebø.

Engebø forteller at teamet har lært mye av reisen, og understreker viktigheten av tålmodighet og tæl som gründer. Han gleder seg over gode tilbakemeldinger på løsningen.

Betaversjonen av Numetry fikk hele 130.000 brukere, så vi har nå mange leads vi arbeider med, sier mattespillgründeren.

Behov for å digitalisere skolen

Agathe Bøe Risa, styreleder og investor i Connect Business Angel Network (Connect BAN), valgte tidlig å investere i Eduplaytion og har fulgt selskapet videre i flere emisjoner. Det faktum at digitalisering i skolen er et stort behov fremover, var en av årsakene til at hun gikk inn som investor.

– Barn spiller mye allerede i ung alder, og jeg tror at timingen for få «gaming» inn i skolen er helt rett. Nye generasjoner av barn ønsker og vil lære matte på en ny og mer motiverende måte, og spillet er til god hjelp for lærere som ønsker å kunne variere undervisningen, sier Bøe Risa.

Hun fremhever også at Engebø tidlig viste seg som en hardtarbeidende gründer med tydelige mål for selskapet.

– Jeg hadde tro på gründeren og vi fikk god kjemi. Kristoffer er økonom og har i tillegg jobbet som lærer, dette er en god kombinasjon, legger Bøe Risa til.

Forankret i læreplanen

Numetry er et matematikkspill til bruk i skolen. Læremiddelet er tilpasset 4.-7. trinn. Spillet tilbyr en trygg og god arena for læring, hvor man sender elevene på oppdagelsesferd til solsystemet som har fått navnet «Matema». Kun matematikkferdighetene til elevene kan sende dem videre i galaksen.

Alle matteoppdragene elevene møter i spillet tar for seg de ulike lærings- og kompetansemålene i læreplanen, og er forankret i fagfornyelsen. Målet er at barna skal se at matematikk både kan være morsomt og nyttig. En egen B2C-versjon kommer i løpet av høsten 2022.

– Det ligger mye sjel i produktet vårt. Designet er tiltalende, og det ligger mengder med håndarbeid bak. Det er noe av nøkkelen til suksess. Vi ser det både i den pedagogiske og underholdende delen, forteller Engebø.

Kan gjøre rent bord

Engebø innrømmer at han tilbake i 2018 hadde trodd at omsetningen etter fire år skulle vært mye høyere enn den er. På den andre siden hadde han aldri drømt om at selskapet i dag skulle ha et så robust team og produkt.

– Det gjør oss i langt større grad kapable til å gjøre rent bord med vår løsning – ikke bare her hjemme, men også internasjonalt. Men det er som de sier; ting tar alltid tre ganger så lang tid som en tror og koster tre ganger så mye – selv om du tror du har tatt høyde for det, sier Kristoffer Engebø.

Har gjort mye riktig

Connect BAN-investor Agathe Bøe Risa mener Engebø har gjort veldig mye riktig og har stor tro på selskapet. Hun trekker særlig frem at edtech-gründeren er veldig flink til å skaffe seg nettverk og til å følge opp investorer.

– Han har lyttet til råd, men tar også egne valg når han selv mener det er rett. Dette har gjort at han har klart å hente inn større kapital i flere runder og skaffet seg nye investorer, sier hun.

Engebø satset tidlig på et kompetent styre som hadde andre bransjekunnskaper enn det han selv besitter. I tillegg har han hatt gode utviklere med seg fra starten.

– Dette har vært en suksess. Dessuten har Kristoffer vært utrolig flink til å markedsføre produktet og trekke til seg kjente personligheter som barna følger i sosiale medier, skryter Agathe Bøe Risa.