– Det å kunne dele alle de erfaringene vi over fem år har gjort oss, på godt og vondt, med andre gründere i en tidlig nok fase, tror jeg kan gjøre at vi får opp tempoet og veksten i nye bedrifter mye raskere. Det er meningsløst at de skal gjøre alle de samme feilene som vi har gjort, sier Holhte Olsen
Må skape konkurransedyktige arbeidsplasser
Holthe Olsen mener at vi i Norge må tenke mye større og ha som ambisjon å skape store og konkurransedyktige selskaper som kan konkurrere internasjonalt. Skal vi lykkes i et stadig mer konkurranseutsatt marked, må gründere som har erfaring med og kompetanse på å bygge selskaper, bli mye flinkere til å gjøre både erfaringene, kompetansen og nettverket sitt tilgjengelig for andre som begir seg ut på gründerreisen. På denne måten kan nye gründerbedrifter unngå mange av de fallgruvene som andre gründere allerede har erfart at vil komme. Det å feile og lære raskt, justere kursen fortløpende underveis og ta hurtige og gode beslutninger, er kritisk for å lykkes.
Erfaringsoverføring
«Som gründer blir du ofte sittende i bås med folk som er i akkurat samme situasjon som deg selv. Da er råd fra noen som har kommet lenger i løpet svært nyttig,» sier Mats Kleppe, gründer og daglig leder i Svemko. Og akkurat det får Kleppe fra Dyrekassen-gründeren nå.
Osterøy-bedriften som utvikler og produserer lyddempere og rekyldempere til jaktrifler, er i en fase der de må rigge selskapet for videre vekst og internasjonalisering. Gjennom Innovasjon Norge sin mentortjeneste kan Holthe Olsen bidra med sin erfaring, kompetanse og sitt nettverk.