Meny

Svippin kom sterkere ut av koronakrisen

– Det å få en mentor som har erfaring og et bredt nettverk har vært utrolig nyttig for oss under denne omstillingen, sier daglig leder Hana Colakovic.

Svippin skulle vekke sentrumskjernene til live igjen. Være en motkraft til sentrumsdøden. Hana Colakovic og Michelle Sæther er partnere i Svippin. I 2018 begynte de to gründerne  å utvikle en app med egen kartløsning, insentivmekanismer og gamification for å lokke folk til sentrum. To uker før lansering nådde pandemien Norge, og hele landet stengte ned. Over natten ble det helt uaktuelt å belønne folk for å dra til sentrum. Selskapet ble nødt til å tenke nytt.

Hvordan klarte Svippin å gjøre en vellykket omstilling under koronakrisen?

Svippin søkte mentor gjennom Innovasjon Norge. De visste at de måtte gjøre noe annerledes. Selskapet satt på veldig mye bra teknologi, men ante ikke når ting skulle åpne opp igjen.

– Som gründer må en være tilpasningsdyktig, sier daglig leder, Hana Colakovic.

Selskapet har god tverrfaglig kompetanse og høyt utdannede utviklere. Svippin fikk forespørsler underveis om ulike prosjekter, blant annet det å være utviklingspartnere. Det fikk gründerne til å tenke nytt, og banet vei for en omstilling til å bli et utviklerselskap og et konsulenthus. I dag leverer Svippin utvikling av app, web og systemløsninger for kunder, i tillegg til at selskapet har sine egne interne prosjekter.

– Vi har sikret oss flere inntjeningskilder, og bedriften har blitt veldig økonomisk bærekraftig.

Har koronakrisen ført til at tjenesten har blitt bedre enn den opprinnelige?

Vi vil si at måten vi har posisjonert oss i markedet nå er bedre enn det vi gjorde tidligere. Vi har flere ben å stå på, vi er innenfor flere bransjer, og vi har utvidet horisonten innenfor utvikling. Tidligere var selskapet veldig rettet mot bykjernen og app-teknologi. Mens nå har vi gått videre til web og system, i tillegg til forretningsutvikling.

Mentor har fungert som en døråpner og en strategisk sparringspartner

Hana og medgründer Michelle har sammen sparret med mentor Agathe Bøe Risa gjennom omstillingsprosessen.
– Når man går gjennom en omstilling er det mange tanker rundt hva vi skal gjøre, og hvordan vi skal gjøre det. Mentor har vært veldig nyttig for å konkretisere dette.

– Det å få en mentor som har erfaring innenfor slike typer prosesser, og et bredt nettverk av mennesker som har vært gjennom lignende, har vært utrolig lønnsomt for selskapet. Mentoren matchet oss veldig godt, og det har vært viktig med eksterne ressurser som kan drive oss fremover.

Mentortjenesten til Innovasjon Norge er et tilbud til daglig leder i innovative bedrifter. Samarbeidet består av 30 timer én-til-én samtaler der man diskuterer og får veiledning rundt utvalgte strategiske utfordringer.

Søk her!